Hvad er opskriften på spillerfremgang og trivsel for de frivillige?

Den kender de i BK Klitten, der må være noget nær Danmarks vestligst beliggende fodboldklub.

For fem år siden iværksatte en række dedikerede frivillige en indsats for at styrke børnefodbolden i klubben i Hvide Sande. For eksempel er man lykkedes med at rekruttere børnene fra helt små med forælder-barn-træning. I 2023 har klubben i kraft af sit målrettede arbejde opnået at blive DBU Børneklub.

Indsatsen har ført til et medlemsboom og en stigning fra 65 spillere under 15 år i 2019 til 220 aktive i 2023. Særligt på pigesiden har tilvæksten på knap 500 procent været imponerende.

I takt med at børnespillerne er strømmet til klubben, er der også kommet mange nye trænere i BK Klitten. Det er primært forældre, der byder sig til og løfter den vigtige opgave.

Klubbens ledelse bakker op og sikrer gode rammer for træningsmiljøet, faciliterer samarbejde og kommunikation på tværs af årgange samt tilbyder trænerkurser og sparring.

Samlingspunkt i byen og fællesskab på tværs
Klubben har desuden gjort meget ud af at skabe sammenhænge på tværs af aldersgrupper. Børnene bakker op på sidelinjen, når de voksne spiller kamp, og herreseniorspillerne hjælper som kampledere i børnenes kampe. Det har de gjort i omkring 100 kampe alene i 2023.

Faktisk har man formået at gøre fodboldklubben til et samlingspunkt i Hvide Sande. 300 tilskuere til herreseniorholdenes hjemmekampe er ikke et særsyn, og med et nyrenoveret klubhus og aktivitetsområder, der kalder på leg og boldspil, er anlægget blevet et tilholdssted for byens børn.

Men de initiativrige frivillige i BK Klitten læner sig ikke tilbage og hviler på succesen. Af nye tiltag, der er på vej i 2024, kan nævnes en uddannelsesdag for trænere på Store Trænerdag, en ungledercamp for U13-spillere, så de klædes på som hjælpetrænere, etablering af en børnebestyrelse og tilfredshedsundersøgelse blandt børnetrænere og -spillere.

- Vi er stolte over vores klub; stolte over at mange børn spiller fodbold, at der er masser af liv på stadion, og at mange får gode oplevelser gennem vores forening.

- Vi har et historisk stort antal frivillige, og de fortjener verdens største skulderklap, lyder det i klubbens indstilling.

Og det kan man vist ikke være uenig i. Stort tillykke til Årets Fodboldklub i DBU Jylland Region 2.

Med kåringen er BK Klitten med i opløbet til den nationale kåring af Årets Fodboldklub – en pris som uddeles af DBU i starten af 2024.